Młodzi redaktorzy w Gnieźnie przygotowali gazetę o życiu Bolesława Chrobrego

2 min czytania
Młodzi redaktorzy w Gnieźnie przygotowali gazetę o życiu Bolesława Chrobrego

W Bibliotece Publicznej Miasta Gniezna młodzież zamieniła szkolne lekcje historii w newsroom sprzed tysiąca lat. Pod okiem animatorów powstała poranna „gazeta”, która opisywała jeden dzień panowania króla i miała rubryki od mody po poezję. Zajęcia miały prosty cel - pokazać, że historia może być bliska i twórcza.

  • Warsztaty w Gnieźnie przypomniały codzienne życie wczesnopiastowskiego dworu
  • Królewska Biblioteka jako miejsce nauki i zabawy

Warsztaty w Gnieźnie przypomniały codzienne życie wczesnopiastowskiego dworu

Uczestnicy warsztatów pracowali jak redakcja: wybierali wydarzenia dnia, przygotowywali artykuły i ilustracje oraz układali stałe rubryki. Wśród tematów pojawiły się największe wydarzenia z wczesnego średniowiecza, takie jak Misja św. Wojciecha, Zjazd gnieźnieński czy Dzień Koronacji. Młodzi ludzie dyskutowali o tym, skąd mieszkańcy tamtej epoki czerpali informacje i jak wyglądała komunikacja na dworze książęcym.

Podczas pracy szkolne zespoły stworzyły także kącik poetycki z wierszami o Gnieźnie oraz dział mody nazwany „Słowiański szyk”. W rubryce „Prawie jak skrybowie” uczniowie kopiowali ilustracje przedstawiające dawne Gniezno, ćwicząc warsztatową cierpliwość i wyobraźnię historyczną.

Królewska Biblioteka jako miejsce nauki i zabawy

Zajęcia odbyły się w ramach projektu Królewska Biblioteka i zorganizowano je wspólnie przez Bibliotekę Publiczną Miasta Gniezna oraz BAZA Centrum Edukacji Kreatywnej. Projekt jest finansowany przez Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice.

Praca nad gazetą nie była tylko zabawą plastyczną - pozwoliła też uczestnikom zrozumieć wagę nadchodzących rocznic. Organizatorzy i młodzież zwrócili uwagę na fakt, że w 2025 roku przypada 1000. rocznica koronacji Bolesława Chrobrego i jego syna Mieszka II na królów Polski, co nadaje prowadzonym warsztatom dodatkowy kontekst edukacyjny i pamięciowy.

Zajęcia pokazały, że łączenie kreatywności z wiedzą historyczną daje przestrzeń do dyskusji o przeszłości i roli Gniezna w dziejach kraju.

na podstawie: Urząd Miejski w Gnieźnie.

Autor: krystian