Młodzież odkrywa literaturę na nowo dzięki performatywnemu czytaniu patronów roku
W świecie literatury, gdzie słowa nabierają życia, młodzież z Gniezna miała okazję uczestniczyć w niezwykłych warsztatach czytania performatywnego. Te innowacyjne zajęcia, prowadzone przez utalentowaną aktorkę, zachęcają młodych ludzi do odkrywania tajemnic literackich w sposób, który łączy sztukę z nauką. Jakie wyzwania i radości przyniosły te warsztaty, dowiecie się w dalszej części artykułu.

Performatywne czytanie jako nowa forma literackiej ekspresji

W ostatnich dniach w III Liceum Ogólnokształcącym im. Jana III Sobieskiego w Gnieźnie miały miejsce warsztaty, które miały na celu ożywienie klasycznych tekstów literackich. Prowadzone przez Zuzannę Czerniejewską-Stube, aktorkę znaną z pasji do literatury, zajęcia te wprowadziły młodzież w świat performatywnego czytania. Uczniowie mieli okazję doświadczyć literatury w zupełnie nowy sposób, angażując się w interaktywne interpretacje tekstów. Takie podejście do literatury sprawia, że młodzież nie tylko czyta, ale też interpretuje, odczuwając emocje i znaczenie słów w nowym świetle.

Literatura na wyciągnięcie ręki

Nie jest tajemnicą, że zainteresowanie książkami wśród młodzieży maleje. Wiele osób w wieku nastoletnim, które w dzieciństwie z zapałem odwiedzały biblioteki, w późniejszych latach ogranicza swoją aktywność do minimum. Aby zmienić tę tendencję, instytucje takie jak Biblioteka Publiczna Miasta Gniezna podejmują coraz to nowe inicjatywy. Projekt „Królewskie Gniezno Czyta” to przykład działań, które mają na celu przyciągnięcie młodych ludzi z powrotem do literatury. W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie szkół ponadpodstawowych mieli okazję poznawać klasyczne dzieła literackie, takie jak teksty Melchiora Wańkowicza czy Marka Hłaski, w sposób, który łączył sztukę z nauką.

Wartość warsztatów i ich wpływ na młodzież

Warsztaty czytania performatywnego nie tylko rozwijają umiejętności interpretacyjne, ale także wzmacniają więzi między młodzieżą a literaturą. Uczniowie, uczestnicząc w zajęciach, mieli szansę na aktywne zaangażowanie się w proces twórczy, co zaowocowało gromkimi oklaskami i pozytywnymi emocjami. Tego rodzaju interakcje z tekstem literackim pomagają kształtować umiejętność krytycznego myślenia oraz rozwijają wyobraźnię. Wspierając młodych ludzi w odkrywaniu literackich skarbów, biblioteki i instytucje kultury przyczyniają się do budowania przyszłych pokoleń czytelników, którzy będą potrafili docenić wartość literatury w swoim życiu.


Wg inf z: Urząd Miejski