Przedświąteczne zakupy - jak nie dać się kieszonkowcom i oszustom

2 min czytania
Przedświąteczne zakupy - jak nie dać się kieszonkowcom i oszustom

W zatłoczonych sklepach i galeriach rośnie ryzyko kradzieży i oszustw internetowych - służby apelują o zachowanie ostrożności. Radzą zabezpieczyć pieniądze i dokumenty, pilnować dzieci oraz unikać podejrzanych ofert i udostępniania kodów płatniczych.

W tym roku niedziela handlowa przypada jeszcze na 21 grudnia, co może zwiększyć natężenie ruchu w punktach sprzedaży i stworzyć więcej okazji dla przestępców. W zamkniętych, zatłoczonych przestrzeniach najczęściej dochodzi do kradzieży kieszonkowych - dlatego warto trzymać wartościowe przedmioty w trudno dostępnych, wewnętrznych kieszeniach odzieży. Torebki i plecaki należy mieć zamknięte i blisko siebie; unikając przechowywania przedmiotów w tylnej kieszeni spodni, zmniejsza się ryzyko utraty.

Przy płatnościach bankowym zalecana jest dyskrecja. Nigdy nie zapisuje się numeru PIN na karcie ani nie udostępnia go osobom postronnym. Policja i banki ostrzegają też przed podawaniem kodów do płatności mobilnych - kod BLIK powinien być przekazywany tylko po weryfikacji sytuacji i nigdy obcym osobom.

W przypadku rozdzielenia z dzieckiem personel obiektu handlowego jest pierwszym punktem kontaktu. Młodsze dzieci powinny wrócić do miejsca ostatniego widzenia lub zwrócić się o pomoc do pracownika ochrony, umundurowanego funkcjonariusza lub kobiety z dzieckiem. Starsze dzieci powinny mieć w telefonie zapisane kontakty do najbliższych jako skrót ICE - In Case of Emergency.

W sieci przestępcy wykorzystują przedświąteczny wzrost zakupów. Zalecenia to kupowanie wyłącznie w sprawdzonych sklepach i sprawdzanie danych sprzedawcy oraz opinii. Uważnie traktować oferty z podejrzanie niskimi cenami - mogą to być fałszywe aukcje lub towary pochodzące z przestępstwa. Korzystanie z bezpiecznych metod płatności i płacenie przy odbiorze zmniejsza ryzyko strat.

W internecie należy stosować zasadę ostrożności wobec wiadomości i reklam. Nigdy nie klikaj w linki z niezweryfikowanych e-maili lub SMS-ów, w szczególności gdy dotyczą dopłaty do przesyłki. Fałszywe strony sklepu mogą wyłudzać dane logowania do bankowości elektronicznej i numery kart płatniczych. Cyberprzestępcy oferują też pożyczki wymagające wpłaty z góry lub podają prośby o dane karty - takie oferty są oszustwem.

Oszuści tworzą też fikcyjne platformy inwestycyjne i wykorzystują w reklamach wizerunki osób publicznych. Reklamy zachęcające do inwestycji z obietnicą zysków często kończą się utratą środków. E-kartki i załączniki mogą zawierać złośliwe oprogramowanie. W sieci zdarzają się też tzw. oszustwa miłosierdzia - prośby o datki na rzekome cele charytatywne; pomoc warto kierować wyłącznie przez sprawdzone organizacje.

Źródła ostrzegają, by czytać komunikaty banków, Policji i FinCERT.pl - BCC ZBP. W razie zauważenia podejrzanych sytuacji w sklepie lub online należy je zgłaszać odpowiednim służbom.

na podstawie: KPP w Gnieźnie.

Autor: krystian