Widoczne na zdjęciu budynki zlokalizowane są w zasadzie w centrum miasta, a jednak znajdują się znacznie na jego uboczu. Wkrótce też prawdopodobnie znikną, gdyż ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem liczą sobie one od ponad 100 do 130 lat i są dowodem na to, jak dawniej kolej pomagała rozwijać się naszemu miastu. Samo to miejsce to dawna stacja towarowa na końcu ul. Chrobrego.
Po lewej, przyozdobiony cegłą, wznosi się budynek stanowiący dawniej wieżę ciśnień. Pobudowany w 1888 roku, był odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie na wodę do parowozów. Pierwotnie był on wyższy o jeszcze jedno piętro, wykonane technologią muru pruskiego, w którego wnętrzu mieściły się dwa zbiorniki wodne. Obiekt służył jeszcze jakiś czas po wojnie. Obecnie stoi zapuszczony.
Tuż za dawną wieżą ciśnień widać charakterystyczny budynek administracji ekspedycji towarowej. Pobudowany w 1909 roku, funkcjonował do pierwszych lat XXI wieku, a bezpośrednio do niego przylegają magazyny. Można powiedzieć, że obiekt ten był sam w sobie drugim dworcem, choć nie obsługiwał pasażerów, a jedynie przywóz i wywóz towarów z gnieźnieńskiej stacji. Powstał on w okresie jej dużej rozbudowy, kiedy to jej zdolność eksploatacyjna osiągnęła maksimum i trzeba było powiększyć liczbę torowisk, by zapewnić obsługę pociągów towarowych. Do Gniezna trafiał węgiel, drewno, stal, piasek, towary kolonialne, spirytus, zwierzyna i wszystko to, na co zamówienia składali właściciele lokalnych firm i zakładów. Dziś budynek jest ruiną, przeznaczoną do rozbiórki. Na samej stacji od czasu do czasu wyładowuje się węgiel lub kruszywo. Poza tym hula tu tylko wiatr…
???? Sebastian Uciński Fotografia
???? Rafał Wichniewicz
W ramach projektu , który dofinansowany jest ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.