Kiedy opona jest zużyta?
Jazda na zużytym ogumieniu wpływa negatywnie zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Takie ogumienie traci bowiem swoje parametry, jeśli chodzi o przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni oraz zakrętach. Pogarsza się stabilność jazdy, a także wiele innych istotnych właściwości. Zużyte opony w znaczącym stopniu wydłużają drogę hamowania. Nie warto przeciągać okresu eksploatacji do ostatniej chwili. Nie ma też sensu oszczędzanie na bezpieczeństwie. Dlatego istotną sprawą jest regularne kontrolowanie opon pod względem ich zużycia oraz wymiana, gdy takie zużycie będzie znaczne.

Kiedy mówimy o zużytych oponach?

Podstawowym parametrem świadczącym o zużyciu ogumienia jest oczywiście nadmierne starcie bieżnika. Zgodnie z polskim prawem, minimalna dozwolona głębokość bieżnika to 1,6 mm w przypadku opon letnich oraz zimowych. O zużyciu opony świadczą również różne pęknięcia, rozdarcia oraz inne poważne uszkodzenia mechaniczne, których nie da się naprawić. Dodatkowo warto sprawdzić rok produkcji opony, ponieważ niezależnie od głębokości bieżnika i innych parametrów, jej wymiany trzeba dokonać po 4-10 latach (okres ten zależy od rodzaju i klasy opon oraz warunków użytkowania i przechowywania).

Kontrola stanu opon pod względem różnych przejawów zużycia?

Opony będące w złym stanie pogarszają sterowność, przyczepność oraz przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa. W związku z tym ważne jest sprawdzanie opon pod kątem uszkodzeń mechanicznych, zużycia bieżnika oraz wieku. Najlepszym pomysłem jest przeprowadzanie takiej weryfikacji raz na sezon w momencie wymiany opon na zimowe lub letnie. Dodatkowo takiej kontroli warto dokonać w przypadku wyczucia różnych nieprawidłowości podczas jazdy.

Sprawdzanie głębokości bieżnika

Zgodnie z przepisami minimalna dozwolona głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednak opona dużo szybciej traci ponad 50% swoich optymalnych właściwości jezdnych. W związku z tym zaleca się wymianę ogumienia przy głębokości bieżnika na poziomie 4 mm w przypadku opon zimowych oraz około 3 mm, gdy mamy do czynienia z oponami letnimi. Nadmiernie starty bieżnik zmniejsza przyczepność na różnych nawierzchniach, wydłuża drogę hamowania i pogarsza wiele innych parametrów z zakresu komfortu oraz bezpieczeństwa podróżowania. Przyczepność bieżnika 4 mm stanowi około 65% początkowej wartości, a przy 1,6 mm jest to zaledwie 40%. Warto więc dokonywać wcześniejszej wymiany.

Sam bieżnik można sprawdzić przy pomocy patyka i linijki albo monety wkładanej między klocki. Dostępne są też specjalne profesjonalne mierniki. Producenci dodatkowo umieszczają specjalne wskaźniki informujące o stopniu ścierania bieżnika.

Wiekowe opony i ich zużycie

Wielu producentów deklaruje, że żywotność ich produktów to nawet 10 lat. Warto sprawdzić oznaczenie dotyczące daty produkcji, aby ustalić czy dane ogumienie nie jest zbyt stare. Wiekowe opony tracą wiele właściwości, ponieważ ich materiał gumowy ulega degradacji w wyniku oddziaływania światła słonecznego, zmiennych temperatur oraz innych czynników. Warto wtedy postawić choćby na tanie, ale nowe opony W przypadku zbyt starych opon, ich wymiany należy dokonać, nawet jeśli wizualnie prezentują się dobrze, a ich bieżnik nie został jeszcze starty do minimalnego poziomu.

Uszkodzenia mechaniczne

Jazda po krawężnikach, nierównościach oraz inne czynniki mogą powodować powstawanie różnych uszkodzeń i deformacji. W takim przypadku koła tracą swoje optymalne właściwości i nie nadają się do użytkowania. Rozwiązaniem problemu może być naprawa w warsztacie wulkanizacyjnym lub całkowita wymiana opon, jeśli naprawa jest niemożliwa.