Zanim zatrudnimy firmę, która oferuje sprzątanie biura, warto dowiedzieć się co dokładnie wchodzi w zakres takiej oferty. Sprzątanie dla każdego może oznaczać coś zupełnie innego. Jedni mają na myśli ogólne ogarnięcie widocznej przestrzeni, inni natomiast dokładne wyczyszczenie najmniejszych szczelin. Aby zawrzeć rozsądną i wieloletnią współpracę z usługodawcą zajmującym się sprzątaniem firm – trzeba się dokładnie dogadać i spisać precyzyjną umowę. Warto również sprawdzić opinie na temat różnych usługodawców w sieci i wśród swoich znajomych. Polecanie „drogą pantoflową” sprawdzonych współpracowników wciąż stanowi trzon najlepszej reklamy.
Sprzątanie biura w dużych firmach i zakładach
W takich miejscach z pewnością pierwsze skrzypce będą grały zasoby maszynowe usługodawcy. Kiedy mówimy o czyszczeniu czy polerowaniu podłóg o sporym metrażu, w grę wchodzi tylko profesjonalny sprzęt. Jeśli dodatkowo zależy nam na szybkim wykonaniu zlecenia – ważna będzie kwestia możliwości zaangażowania kilkuosobowej ekipy. Często zdarza się tak, że sprzątanie takich miejsc musi odbywać się nocą lub być wykonane ekstremalnie szybko i dokładnie – bo przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu firm.
Jeśli jesteśmy właścicielem takiego przedsiębiorstwa, sprawdźmy, czy możemy danej firmie zaufać w kwestii:
- Polerowania i zabezpieczania podłóg;
- Prania wykładzin;
- Mycia okien;
- Czyszczenia toalet i łazienek;
- Zadbania o kuchnię i jadalnię;
- Czyszczenie wyposażenia biur.
Mała przestrzeń – małe sprzątanie?
Sprzątanie biura o mniejszym rozmiarze wcale nie musi oznaczać niedokładnej pracy. Jeżeli mówimy o kancelariach, biurach prawniczych, gabinetach dyrektorskich czy pokojach prezesów najróżniejszych firm – najczęściej nie są to duże powierzchniowo pomieszczenia. Nie oznacza to jednak, że sprzątanie biura nie musi być profesjonalne i bardzo dokładne. Nierzadko nie wystarczy jedna osoba, aby poradzić sobie z takim zleceniem.
Ułożenie sensownej umowy
To podstawa długofalowej i udanej współpracy. Jakie powinna spełniać funkcje i jak wyglądać, żeby chronić zarówno zamawiającego sprzątanie biura jak i usługodawcę?
- Umowa zawarta z usługodawcą oferującym jakikolwiek rodzaj sprzątania powinna być bardzo szczegółowa.
- Przede wszystkim powinniśmy od początku odpuścić sobie jakiekolwiek próby oszczędzania poprzez kontakty z osobami pracującymi „na czarno”. Tego rodzaju działania nie są legalne, ale dodatkowo psują rynek, zachęcając do działania w szarej strefie. A nam jako zleceniodawcom odbierają możliwość jakiejkolwiek reklamacji wykonania usług.
- Jeżeli już wiemy jakie elementy ma zawierać nasza umowa o sprzątanie biura – najlepiej zrobimy, jeśli je wyszczególnimy. Mając wszystko rozpisane czarno na białym łatwiej będzie i negocjować cenę i odnieść się w razie czego do ewentualnej reklamacji wykonanych usług.
- W takiej umowie powinna znaleźć się również stawka godzinowa lub zadaniowa i ustalone honorarium.
- Zaplanujmy też rozwiązywanie ewentualnych sporów – ich sposób, na który już na wstępie zgodzą się obie strony.