Franczyza to jeden z najpopularniejszych sposobów na prowadzenia działalności gospodarczej. Polega ona na zawarciu umowy pomiędzy dwoma podmiotami: franczyzobiorcą oraz franczyzodawcą. Na czym dokładnie polega franczyza i dla kogo jest ona najlepszym rozwiązaniem?
Czym jest franczyza?
W umowie franczyzy jedna ze stron (franczyzodawca) przekazuje drugiej stronie (franczyzobiorca) prawo do dysponowania daną marką (logo czy hasłami reklamowymi). Oznacza to, że franczyzobiorca może otworzyć punkt handlowy pod daną nazwą, używając konkretnego logo i sposobów reklamowania marki. Franczyzobiorca otrzymuje również pomoc w rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej - zaaranżowania lokalu handlowego, rozreklamowania go czy też załatwieniu wielu kwestii formalnych. Franczyzobiorca w zamian za otrzymaną pomoc i w zasadzie gotowy pomysł na biznes zobowiązany jest do odstąpienia franczyzodawcy części wypracowanych zysków. Stawka musi zostać określona w umowie franczyzy, jednak jest ona dowolnie ustalana pomiędzy stronami.
Brak pomysłu i kapitału
Biznes franczyzowy jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie mają pomysłu na własną działalność gospodarczą, jednak mają już dosyć pracy na etacie. Często na franczyzę decydują się emeryci czy osoby, które mają także inne źródło dochodów. Franczyza nie wymaga bowiem aż tak dużego zaangażowania, przynajmniej w kontekście ciągłego obmyślania planu rozwojowego marki własnej.
Co ważne, aby założyć biznes franczyzowy, nie potrzeba zbyt dużej ilości kapitału początkowego. Warto w tym miejscu: Franczyza katalog przejrzeć dostępne oferty franczyzowe. Owszem, franczyzobiorca musi wnieść pewną kwotę na rzecz założenia i rozwoju firmy, jednak nie jest ona tak wysoka, jak w przypadku własnej działalności gospodarczej, którą chcemy założyć wedle swojego pomysłu. Franczyzodawcy zwykle wymagają wkładu własnego na poziomie 5-15 tysięcy złotych. Tymczasem aby założyć własną firmę, często potrzebujemy nawet kilka razy więcej. Franczyza jest więc doskonałym rozwiązaniem dla osób dysponujących ograniczonym budżetem.
Mniejsze ryzyko
Franczyza dedykowana jest także osobom z awersją do ryzyka. Powodem jest fakt, iż założenie, a także wykreowanie własnej marki wiąże się z ryzykiem poniesienia porażki. Może ona bowiem nie znaleźć uznania w społeczeństwie. Tymczasem w przypadku franczyzy otrzymujemy nie tylko gotowy pomysł na działalność, ale również będziemy działać pod znanym szyldem. Stąd też łatwiej będzie odnieść nam sukces. Co więcej, minimalizujemy w ten sposób ryzyko na przykład niewłaściwego doboru lokalu do prowadzenia działalności. Często początkujący przedsiębiorcy nie wiedzą, na co powinni zwracać uwagę przy jego wyborze. Tutaj pomaga franczyzodawca, który zawsze bardzo dużą wagę przywiązuje do punktu, w którym prowadzona jest działalność. Stąd też przedsiębiorca nie popełnia na początku prowadzenia firmy typowych, często powielanych błędów, które skazują działalność na porażkę. Biznes franczyzowy nie oznacza, że przedsiębiorca nie ponosi żadnego ryzyka, jednak może je znacznie zminimalizować.